3ds max - Svícen (se zapálenou svíčkou) - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

3ds max - Svícen (se zapálenou svíčkou)

15. dubna 2003, 00.00 | Vytvořit v 3d studiu svícen není vážně nic obtížného.
Někomu se tudíž může zdát, že psát návod na jeho tvoření je zbytečné. Na
následujících řádcích bych vás však chtěl přesvědčit, že tomu tak úplně není,
neboť i při tvorbě jednoduchých objektů se občas může vyskytnout něco zajímavého
a užitečného.

{Svícen}

Vytvořit v 3d studiu svícen není vážně nic obtížného. Někomu se tudíž může zdát, že psát návod na jeho tvoření je zbytečné. Na následujících řádcích bych vás však chtěl přesvědčit, že tomu tak úplně není, neboť i při tvorbě jednoduchých objektů se občas může vyskytnout něco zajímavého a užitečného.

Začneme tím, že si ve viewportu Front vytvoříme "řez" svícnem. Učiníme tak za pomoci nástroje Line (Create -> Shapes-> Line):

 

Necháme tento řez označený a na panelu Modify, ve výsuvné nabídce Modifier List, vybereme modifikátor Lathe, kterému nastavíme následující parametry :

Poznámka : zaškrtnutím volby Weld Core se "zacelí" spodek a vršek objektu (kolem osy) v hladkou plochu - jednotlivé body se vlastně "svaří" do jediného společného.

 

V nastavení Align klikneme na Min

a měli bychom vidět něco podobného :

 

Nyní ve viewportu Top vytvoříme spirálu (Helix; Create -> Geometry -> Helix), které nastavíme tyto parametry (nebo takové, aby jste byli spokojeni s výsledným tvarem) :

 

a ve viewportu Front vytvořte kruh (Circle; Create -> Geometry -> Circle), jehož poloměr (Radius) nastavte na hodnotu 10 (stejně tak jako minule, platí i teď a v budoucnu poznámka o rozměrech - nemusíte se držet zde uvedených čísel, budete-li s výsledným tvarem spokojeni)

ve viewportu Front by se mělo vedle svícnu objevit něco podobného :

 

Vybereme kroužek a na panelu Create aktivujeme možnost Geometry a z vysunovací nabídky vybereme Compound Objects. V nabídce Object Type pak zvolíme možnost Loft :

v nabídce Creation Method klikneme na Get Path,

a ve viewportu Front klikneme na spirálu.

 

Vznikne nový objekt: 3d spirála. Pravděpodobně nebude správně natočená, což upravíme tak, že klikneme pravým tlačítkem myši na ikoně Rotate a nastavíme natočení (ve všech směrech) na 0° :

 

Teď již můžeme klidně smazat pomocný kruh (Circle) i spirálu (Helix) - označit + Delete. Novou "prostorovou" spirálu pak přesuneme (Move) do pozice podobné jako zde :

 

Zatím vypadá spirála dost hole a působí spíše dojmem odpudivým nežli esteticky zkrášlujícím. Přidáme na ní tedy pár "lístků".

Poznámka : Vím, že výsledný svícen působí nevyváženě. Secesní lístky v kombinaci s robustním stojanem - asi by to chtělo trochu upravit. V zápalu tvůrčího nadšení jsem bohužel tento fakt opomenul - a na změnu pak bylo příliš pozdě. Pokud tedy chcete, udělejte stojan o něco vyšší a užší - tak by výsledný objekt mohl působit o něco lépe.

 

Ve viewportu Front si vytvoříme elipsu (Create -> Geometry -> Ellipse), jejíž přibližné hodnoty vidíte zde :

Elipsu dále překonvertujeme do Editable Spline (viz tutoriál na Dýmku; jinak: označit objekt, pravý klik -> z nabídky vybrat : Convert To : Convert to Editable Spline). Budeme tak moci upravovat tvary křivky.

Zvolíme Sub Object -> Vertex (např. tak, že na objektu klikneme pravým myšítkem a z nabídky tuto možnost vybereme) a elipsu tažením do strany za zelené "čtverečky" upravíme :

 

Zrušíme Sub Object a na panelu Modify, z nabídky Modifier List, zvolíme Extrude. Nastavíme (zhruba) tyto parametry :

Opět se přesuneme do nabídky Modifier List a ze seznamu vybereme Bend :

Výsledný lístek by mohl vypadat takto :

 

Pomocí Shift - Move lístek nakopírujeme (v mém případě 3x - tedy celkem 4 lístky) a pomocí Move a Rotate je umístíme na spirálu. Při umisťování se můžete inspirovat tímto obrázkem :

 

[-more-]{Svíčka s knotem}

Nyní ve viewportu Top vytvoříme válec (Cylinder; Create->Standard Primitives->Cylinder) o následujících vlastnostech,

a jelikož tento válec bude představovat svíčku, umístíme jej do svícnu. Asi takhle :

 

Aby však svíčka nepůsobila příliš fádně, upravíme ji tak, aby působila dojmem ručně uhňácaného vosku. Vybereme válec a z nabídky Modifier List vybereme Noise. Ten pak nastavíme následovně :

 

Svíčka však působí příliš hranatým dojmem. Nevadí, od toho je (mimo jiné) v 3d studiu funkce Meshsmooth. Ta zajímavým způsobem "vyhladí" objekt. V nabídce Modifier List tedy klikneme na Meshsmooth, který nastavíme následovně :

 

"Vyhlazená" svíčka by mohla vypadat takto :

 

Většina svíček (až na jisté úlisné výjimky) mívá knot. Nebuďme tedy lakomí a přidělejme knot i svíčce naší. Učiníme tak následovně :

Ve viewportu Top vytvoříme další válec (Cylinder) o těchto vlastnostech :

dále na válec aplikujeme modifikátor Bend,

a konečně knot (jehož barvu doporučuji změnit na černou - nemá moc smysl vytvářet knotu samostatný materiál; barvu změníte tak, že na panelu Modify kliknete na barevný čtvereček vedle názvu objektu, v okně zvolíte požadovanou barvu a výběr potvrdíte kliknutím na OK - viz tutoriál "Dýmka) přemístíme na vrchol svíčky :

 

Dále ve viewportu Top vytvoříme pomocný atmosferický aparát (pomocí toho vytvoříme plamen) - SphereGizmo. Na panelu Create tedy klikneme na Helpers, z nabídky vybereme Atmosferic Apparatus a v Object Type zvolíme SphereGizmo :

Takto vytvořenou "kouli" (rozměry zvolte dle vlastního uvážení - já jsem použil radius zhruba 50) pak přemístěte "do" knotu (ve všech směrech - tedy nejen ve zde zobrazeném viewportu Front, ale také v Left) :

 

Nyní aktivujte Non-uniform Scale a roztáhněte (pouze po ose y - zkrátka vertikálně) SphereGizmo;

asi do takovéto podoby :

 

Na panelu Modify, stále s označeným SphereGizmem, klikněte na tlačítko Add ve vlastnosti Atmospheres & Effects :

V okně Add Atmosphere pak zvolte Fire Effect (ohňový efekt) a výběr potvrďte kliknutím na OK.

 

V seznamu efektů přibude nový - Fire - efekt. Ten je však ještě zapotřebí nastavit. Označte tedy v seznamu Fire Effect a klikněte na Setup :

 

Zobrazí se okno s nastavením "ohně". Ověřte si, zda-li upravujete ten správný (v našem případě by měl být zobrazen pouze jeden - víc jsme jich nevytvářeli - ale člověk se občas překlikne...) a nastavte následující parametry :

 

Přidáme-li pod svícen plošinu (Plane; Create->Standard Primitives->Plane) a přiřadíme-li objektům materiály, mohli bychom ve viewportu zaznamenat něco podobného.

Poznámka : jako materiál pro svícen jsem použil standardní materiál Dark Gold, jemuž jsem přidal Bump texturu - bitmapu. Co se materiálu svíčky (vosku) týče, změnil jsem jen barvu na zelenou a přidal trochu lesku. Knot zůstal jen tak černý, bez materiálu.

 

A pak, pohrajeme-li si chvíli s nastavením pozadí a přidáme-li světlo (1x Omni light), obdržíme po stisknutí klávesy F9 (případně F10 + nastavení výpočtu - renderování) podobný obrázek :

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: