Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
3ds Max: napodobení továrního kouře
6. srpna 2004, 00.00 | Jednoduchý efekt, který si v tomto návodu vyzkoušíte, bude napodobení
"továrního kouře" (nebo unikající páry z potrubí a podobně) pomocí nástrojů SuperSpray a Drag.
V první řadě si
vytvořte cokoli, z čeho by mohl kouř vycházet. To nechám na vás. Může to být
jakýkoli objekt. Doporučuji něco jako tovární komín, nebo něco podobného.
Na tvaru nezáleží, protože se budeme zabývat primárně efektem, nikoli
modelováním. K
tomuto efektu budete potřebovat zejména tyto nástroje:
-Create > Particles >
SuperSpray,
-Create > Space Warps >
Forces > Wind,
-Create > Space Warps >
Forces > Drag (dále jen SW
= Space Warp)
-
Vymodelujte zdrojový objekt (například jen tube) a na vrchol komínu umístěte Superspray, jak ukazuje následující obrázek.
Parametry u SuperSpray nastavte v panelu Modify takto (odshora):
- Roletové menu Basic Parameters - zde, v části Particle Formation, změňte parametr Spread pod políčkem Off Axis, což je odklon od hlavní osy, na hodnotu 20. Čím větší číslo zde zadáte, tím více bude kouř rotovat dále od hlavní osy. Naopak při menší hodnotě Spread vytvoříte dojem plochého kouře. Dále zadejte do druhého pole Spread (pod názvem Off Plane) větší hodnotu (např. 80), otáčejte výřezem a pozorujte, jak se kouř mění z plochého na skutečně prostorový kouř. Tím bude větší v průměru a bude vytvářet dojem mohutného továrního kouře.
Stále v panelu Modify s vybraným SuperSpray nastavte Viewport Display na Dots (tečky). Ve výřezu uvidíte částice jako tečky. Je to lepší z důvodu přehlednosti. Efekt na finální rendering to však nemá. Dále:
-
V roletovém menu Particle Generation > Particle Quantity nastavte množství částic Use Rate na 40 - každý snímek se bude generovat 40 nových částic.
-
V roletovém menu Particle Generation > Particle Motion nastavte parametr Speed něco pod 1 (např. 0,7 - vhodná hodnota pro pomalý kouř). V sekci časování částic Particle Timing nastavte vhodně konec emitování částic Emit Stop (například na 200) a Display until také na 200 (display until = zobrazovat až do zadaného snímku, má vliv na zobrazení ve výřezu, tj. kolik snímků bude trvat generování částic ve výřezu. Životnost částic (Life) nastavte tak na 130 snímků (Částice uhynou ještě před koncem přehrávání - kouř se bude postupně vytrácet).
Poznámka: Abyste si přehrávání ve výřezu nastavili na délku 200 snímků, klepněte pravým tlačítkem na tlačítko Play pro přehrávání scény a v dialogu Time Configuration zadejte do pole Length hodnotu 200. Potvrďte OK.
-
V tomto okamžiku, abyste vytvořili tovární kouř, nastavte v roletovém menu Particle Generation parametr Particle Size na velikost 7, variaci (Variation) okolo 60% a Grow For na 150, Fade For na 20. Poslední 2 položky znamenají :
Grow For = kolik snímků od 0-vého snímku se částice zvětšují, tj. zde prvních 150 snímků.
Fade For = kolik snímků před koncem (zde 20) naopak uhasínají a zmenšují se. -
Další nastavení jsou:
V roletovém menu Particle Type s vybranými Standard Particles nastavte typ částic na Facing - částice tak budou čelit přímo pohledu kamery.
Dále klepněte na SuperSpray pravým tlačítkem myši, vyberte Properties a nastavte Motion Blur (rozmazání pohybujících se částic za pohybu) podle následujícího obrázku.
Nakonec přidejte
do scény Wind SW, nasměrujte jej ve výřezu na částice,
aktivujte funkci Bind to Space Warp na hlavní nástrojové
liště, vyberte SuperSpray a připojte jej k větru Wind. Částice
dramaticky změní směr díky síle větru. Změníte tedy parametry SW Wind.
Vyberte ve výřezu ikonu Wind a v panelu Modify nastavte
Strength na 0.003 - čím vyšší hodnota, tím větší síla větru (Force).
Vhodná je i turbulence větru (zadejte hodnotu 0,02), která vnáší "neklid"
mezi generované částice a vytváří přirozenou vířivost, dále Frequency
na hodnotu 2, tj. určíte, s jakou frekvencí vítr "popožene" částice.
Nakonec vytvořte SW Drag někde blízko ikony
SuperSpray a částicový systém SuperSpray připojte funkcí Bind to
Space Warp k prostorové deformaci Drag, jak vidíte na
dalším obrázku.
Tento SW pomůže do celkového kouře vnést jakýsi útlum rychlosti po určitou dobu (táhne částice zpět k sobě). U něj si v panelu Modify vyzkoušejte různé typy útlumů - Damping characteristics (lineární, sférický nebo válcovitý). V naší ukázce je použit lineární typ s hodnotu X Axis = 1%. Touto hodnotou jsme určili, že 1% celkové délky trajektorie pohybu částic podle lokální osy X prostorového deformátoru Drag bude ovlivněno efektem útlumu.
Na částice je nutné aplikovat i vhodnou mapu, aby efekt skutečně připomínal kouř, nikoli pouze čtvercové čelní plochy. Proto do mapového kanálu Opacity (neprůhlednost) vložte nejlépe mapu Particle MBlur (rozmlžení částic při jejich pohybu). Do difúzního kanálu přidejte mapu Particle Age, která poslouží pro efekt změny barvy částic podle jejich stáří - nejdříve budou tmavé a jak stárnou, jejich barva bledne, jak ukazuje další obrázek.
Na následujícím obrázku vidíte strukturu mapových kanálů pro standardní materiál aplikovaný na částice.
Pak aktivujte parametr Face Map (nahoře u materiálu Standard ) na nejvyšší rodičovské úrovni standardního materiálu (pomocí tlačítka Go To Parent).
S barvou kouře si můžete pohrát. Základním cílem bylo vytvořit jakýsi obecný postup na imitaci kouře. Tento návod lze s jistými modifikacemi použít i na jiné efekty. Stačí nahradit podobu emitovaných částic pomocí instancované geometrie, změnit rychlost, turbulenci nebo aplikovaný materiál. Takže především experimentujte a přibližný postup si zapamatujte.
Zde si prohlédněte animovanou ukázku.
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014