3ds max - Modelování vany (část první) - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

3ds max - Modelování vany (část první)

9. listopadu 2004, 00.00 | V tomto návodu si ukážeme, jak lze pomocí několika jednoduchých technik vymodelovat elegantní stylovou vanu.

3ds max - Modelování vany (část první)

V tomto návodu si ukážeme, jak lze pomocí několika jednoduchých technik vymodelovat elegantní stylovou vanu.

Návod bude pro větší přehlednost rozdělen do dvou částí : nejdříve si ukážeme jak vymodelovat hlavní část vany (§1) a odtok přepadu (§2) a na tuto část plynule naváže část druhá - modelování nohou (§3) a tipy na dokončení - nástin materiálů a některých drobností (§4).

jfvana00

§1 - Vana

Začneme tím, že si ve viewportu Front nakreslíme pomocí nástroje "Line" (čára, křivka) jednoduchý "průřez" (či boční obrys) poloviny vany :

Označíme tento obrys, přepneme na panel "Modify" a zde klikneme na malé "+" vedle názvu nakreslené čáry (pravděpodobně "Line01"). Tím se nám rozbalí nabídka editovatelných "Sub-objects (podobjektů)", tedy v tomto případě Vertex, Segment a Spline. Klikneme na Spline. V libovolném viewportu klikneme na naši čáru (měla by zčervenat).

S označeným obrysem na panelu Modify v sekci "Geometry" vyhledáme tlačíko "Outline" (je ve spodnější části), vedle do parametru vložíme číslo, které v našem případě bude znamenat tloušťku plechu vany (v mém případě toto číslo bylo 2, záleží ovšem v jakém měřítku byl obrys nakreslen), a konečně klikneme na tlačítko "Outline". Tím se nám vytvoří uzavřený obrys "s tloušťkou":

jfvana01

Nyní ve viewportu Top nakreslíme elipsu (Create - Shapes - Ellipse), která bude představovat horní obrys vany. Elipsa však není ve většině případů ideálním tvarem, bude zapotřebí ji ještě trochu upravit :

Označíme elipsu, klikneme ve zvoleném viewportu pravým tlačítkem a z nabídky vybereme "Convert to: Convert to Editable Spline". Přepneme na panel Modify (pokud již není zvolen), opět pomocí malého + vybereme Subobject - tentokrát "Vertex".

Označíme dva "prostřední" (u elipsy tento výraz zřejmě nemá smysl) body (vertexy) - na obrázku červeně. Na panelu Modify vyhledáme tlačítko "Fillet" a metodou "drag-n´-drop" (stiskneme levé tlačítko myši na jednom z označených vertexů, táhneme myší nahoru a pak tlačítko pustíme) vytvoříme nové vertexy jako na následujícím obrázku na elipse uprostřed.

Nyní přepneme Subobject na "Segment", označíme dva vnitřní segmenty elipsy (na obrázku modře) a pomocí nástroje Non-uniform Scale je (podél osy Y v případě dodržení postupu - tedy viewportu Top) zvětšíme. Vznikne nám tak tvar podobný tomu nejvíc vpravo na tomto obrázku:

jfvana02

Tím je základ hotov, pokud však nejste spokojeni nebo plánujete jiné tvary, upravujte dál. Po provedení všech požadovaných úprav pokračujte dále...

Čeká nás nejvýraznější krok - vytvoření "vanové nádrže" (jak jinak to nazvat... :). To není naštěstí nic složitého - naopak je to velice jednoduché:

Označíme "elipsu" (tedy náš horní obrys), na panelu Modify vybereme ze "seznamu modifikátorů" (Modifier List) modifikátor "Bevel Profile", klikneme na "Pick Profile" a v libovolném viewportu klikneme na čáru (tedy onen "boční obrys").

Vznikne něco jako na tomto obrázku (spíš než vanu připomíná tento objekt podivné necky, ale to záhy změníme):

jfvana03

Označíme tento nový objekt a opět ze seznamu Modifier List vybereme modifikátor, tentokrát "FFD 3x3x3". FFD "obalí" objekt jakýmsi kvádrem, do jehož tvaru, který upravíme, se model "roztáhne".

Klikneme vedle názvu tohoto modifikátoru v zásobníku modifikátorů (Modifier Stack) na malé + (plus), čímž opět zpřístupníme úpravy podobjektů, tentokrát podobjektů modifikátoru FFD 3x3x3. Klikneme na "Control Points" - tím se nám zpřístupní úpravy na úrovni "bodů" modifikátoru (jsou to ty "čtverečky").

Ve viewportech Front a Right (nebo Left, na tom nezáleží) označíme jednotlivé FFD-body a pomocí nástrojů Move nebo Scale je přesuneme do nových pozic (viz následující dva obrázky). Pozn.: Je možné, že bude zapotřebí upravit body i ve viewportu Top - záleží na fantazii.

jfvana04 úpravy FFD-bodů - viewport Front
jfvana05 úpravy FFD-bodů - viewport Right

Pozn.: FFD-box můžete upravovat nejen pomocí bodů, ale také použitím jiných podobjektů (např. Lattice, což jsou čáry jednotlivé body spojující; úpravy se provádějí obdobně jako např. při úpravě křivek (Editable Spline).

Po všech "přesunech" a úpravách by vana mohla vypadat následovně:

jfvana06

§2 - Odtok přepadu

Modelování odtoku přepadu nebude složité.

Nejdříve vytvoříme ve viewportu Top válec (Create - Standard Primitoves - Cylinder) - je to ten červený objekt na tomto obrázku:

jfvana07

Dále vytvoříme spojovací trubku přepadu a odpadu:

Ve viewportu Right (nebo Left) nakreslíme kruh (Create - Shapes - Circle) a čáru (Create - Shapes - Line) představující tvar trubky,

jfvana08

na panelu Create vybereme z výsuvného seznamu "Compound Objects" a klikneme na tlačítko "Loft".

Objeví se nám volby nastavení - v sekci "Creation Method" klikneme na tlačítko "Get Shape" a v libovolném viewportu klikneme na nedávno vytvořený kruh (Circle).

Vznikne zhruba něco takového:

jfvana09

S tímto tvarem se však ještě nespokojíme, potřebujeme, aby byl u přepadu širší a postupně se zúžil na původní šířku.

Vybereme tedy tento nový objekt ("trubku"), přepneme na panel Modify, rozbalíme (kliknutím na +) sekci "Deformations" a klikneme na tlačítko "Scale".

Zobrazí se následující okno, v němž nastavíme "měřítko" - tedy velikost naší trubky v závislosti na místě určeném v % (procentech).

Ponecháme (nebo zapneme) symetrii obou os (Symmetry), přidáme na křivce jeden bod (tlačítko "Insert Corner Point") a upravíme vzhled zhruba podle tohoto obrázku:

jfvana10

"Trubka" by nyní měla vypadat takto:

jfvana11

Nakonec vhodně umístíme "odtok přepadu" (válec a trubku) k "vanové nádrži":

jfvana17

Tím končí prví část tohoto návodu. V následujícím díle vytvoříme nohy vany - čímž model dokončíme - a řekneme si několik stručných doporučení k vylepšení modelu (materiály, efekty...).

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: