Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Blender pro úplné začátečníky
10. srpna 2000, 00.00 | Nedávno jsme na Grafice psali o 3D freeware Blender. Dnešní úvod do seriálu vás seznámí se základy práce v tomto programu.
Část první
Před nedávnem jsme si na tomto serveru mohli přečíst článek Blender - výkonný 3D software zcela ZDARMA! o freeware 3D programu Blender nizozemské společnosti NaN (Not a Number). Troufám si tvrdit, že každý, kdo se s tímto programem setká poprvé, je přinejmenším překvapen originálním ovládáním. Opravdu není lehké s Blenderem začít pracovat bez manuálu či alespoň rad od někoho, kdo se to již naučil. Právě lidem, kteří chtějí do tajů práce s tímto vynikajícím produktem proniknout, je určen miniseriál pro začátečníky u jehož prvního dílu vás vítám.
Kde program získat, instalace a první spuštění
Program Blender je zdarma ke stažení na adrese www.blender.nl v sekci download (tedy zde http://www.blender.nl/download/index.php)a to pro několik operačních systémů. Doporučuji zatím používat verzi 1.80, protože verze 2.0 je teprve ve fázi beta a nejsou tedy vyloučeny chyby v kódu.
Vlastní instalace je velice triviální- stačí rozbalit zazipovaný soubor do zvoleného adresáře a můžete program spustit. Blender vyžaduje kartu s podporou OpenGL, takže pokud vlastníte nějakou starší, budete si muset sehnat ještě i standartní knihovny Open GL.Ty pak jednoduše zkopírujte do stejného adresáře odkud budete program spouštět.
Pokud vlastníte kartu, která sice OpenGL podporuje, ale Blender vám přesto nejde spustit, příp. se chová nekorektně, zkuste změnit ve Windows barevou hloubku zobrazení. Tyto problémy jsou způsobeny netradičními knihovnami OpenGL. Např. na grafické kartě Matrox G400 Blender funguje pouze v 24 bitové barevné hloubce.
Základní uživatelské rozhraní
Při prvním spuštění je obrazovka rozdělena do tří částí:Info- zde naleznete obecné informace a také přepínače mezi různými typy rozdělení okna (viz dále) a mezi scénami.
3D okno - nejdůležitější část. Zde manipulujete se všemi objekty ve scéně.
V 3D okně vidíme kromě mřížky také růžový čtverec, podivný trojúhelník a červenobílý kruh. Růžový čtverec je objekt plane, který je standardní součástí každé nové scény. Onen dvoubarevný kruh je pak 3D kurzor. Je možné jej přemísťovat kliknutím levého tlačítka myši na místo určení. Pokud do scény vložíme nový objekt, objeví se právě na místě, kde se nachází 3D kurzor. Poslední objekt na scéně je kamera.
V této chvíli je nastaven vrchní pohled na scénu (top view).
Pohledy se ovládají klávesami na numerické klávesnici a to takhle:
0 - pohled kamerou
1- pohled zepředu
3- pohled zprava
5- přepínač perspektivního pohledu
7- pohled shora
dále klávesami Enter a "-" na numerické klávesnici (dále numpad) si pohled přiblížíte nebo oddálíte (zoom in a zoom out) a klávesami 2,4,6 a 8 výhledem rotujete.
Držením prostředního tlačítka myši se dostanete do "free look view" (pokud nemáte třítlačítkovou myš, můžete prostřední tlačítko emulovat stiskem levého Alt + levé tlačítko myši), kdy tažením myši v různých směrech s výhledem rotujete. Přidržením tlačítka CTRL a tažením myší (stále se stisknutým prostředním tlačítkem) nahoru nebo dolů se přibližujete nebo oddalujete.
Na tomto místě bych ještě rád upozornil na přepínač mezi módy vykreslení. Zkuste kliknout na pravou polovinu tlačítka s vyobrazením drátěné krychle:Scéna se vykreslí v módu Shaded (vystínovaně). Kliknutím na levou stranu tlačítka se vrátíte k drátěnému zobrazení. Dalším kliknutím na levou stranu získáte ještě jednodušší vyobrazení. Obdobně je více módů vykreslení i směrem k těm složitějším (pravá strana tlačítka). O ostatních funkcích na této liště si povíme v dalších dílech.
Poslední částí obrazovky je tlačítkové okno (button window).
Většinu funkcí naleznete právě zde. V horní části panelu si přepínáte mezi dalšími podskupinami tlačítek vztahujících se ke konkrétnímu okruhu činností. Např. pod ikonkou žárovky se dostaneme k nastavení aktuálního světla, koule je symbol pro materiály, leopardí kůže pro textury atd.
V podsekcích se setkáme s tlačítky, přepínači i posuvníky. Obecně se hodnoty parametrů dají vkládat třemi způsoby. Kliknutím na pravou stranu tlačítka hodnotu zvyšujete a na opačné straně snižujete. Nebo také můžete na tlačítku držet stisknuté levé tlačítko myši a hodnotu měnit tažením.Poslední způsob je nejpřesnější- stiskněte na tlačítku Shift+ levé tlačítko myši a vložte hodnotu číselně.
Konfigurace uživatelského rozhraní
Ač se vám to v této chvíli ještě nebude chtít věřit, Blender je velmi "user friendly" a tak vám umožňuje nastavit si rozdělení oken podle vašeho vkusu. Ukážeme si tedy, jak docílit klasického rozdělení 3D okna na čtyři části- top, front, right a camera.Když najedete myší na hranici mezi dvěma okny (např. mezi 3D oknem a tlačítkovým oknem), změní se kurzor na oboustrannou šipku. Se stisknutým levým tlačítkem takto můžete měnit velikostní poměr mezi okny tak, jak jsme tomu zvyklí v jiných programech. Pokud však stisknete prostřední tlačítko objeví se volba "Split" Klikněte na ni a nastavte linku do míst, kde chcete 3D okno rozdělit. Podotýkám, že větší část oboustranné šipky musí být v 3D okně - jinak si program bude myslet, že chcete rozdělit tlačítkové okno.
Teď podobným způsobem klikněte prostředním tlačítkem na nově vzniklou linku a opět potvrďte volbu. Takto rozdělíte jednu polovinu 3D okna na horní a dolní část. Úplně stejně rozdělte i druhou polovinu tak, že nastavíte kurzor blíže k této polovině a opět proveďte "split". Najetím kurzoru do jednotlivých částí učiníte tyto aktivními a můžete v nich nastavit pohled, zobrazení atd.
To je pro dnešek vše. Příště se již budeme zabývat základní manipulací s objekty a ukážeme si jak uložit scénu i vyrenderovaný obrázek.
Sumarizace:
Ovládání pohledu na Numpadu
0- Camera view (pohled kamerou)
1- Front view (pohled zepředu)
3- Right view (pohled zprava)
7- Top wiew (pohled shora)
5- Perspective (přepnutí z "plochého zobrazení do perspektivního a zpět)
2,4,2,6,8 - Natáčení
-, Enter - zoom in/out
Ovládání pohledu myší
Natáčení pohledu - tažení myší se stiskem prostředního tlačítka
zoom in/out - tažení myší nahoru/dolů se stiskem CTRL
emulace prostředního
tlačítka - levý ALT + levé tlačítko myši
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014